Een gastvrije gemeente

Eén. Een gastvrije administratie en sociale diensten

• We zetten een plan en een jaarlijkse onafhankelijke evaluatie op om ervoor te zorgen dat de verplichtingen die zijn aangegaan in de context van "gastvrije gemeentes" worden nagekomen.
  • We respecteren de grondwettelijke onschendbaarheid van de woning als er geen rechterlijk bevel is. De lokale overheid mag de politie niet misbruiken om uitzettingen uit te voeren, zoals het geval was bij de poging tot uitzetting in de Belgradostraat.
  • We geven duidelijke, uitgebreide en toegankelijke informatie aan nieuwkomers en mensen zonder papieren, via een speciale eenheid op de afdeling bevolking. We zorgen voor snelle toekenningen van een referentieadres, indien nodig via het OCMW, om administratieve procedures en toegang tot openbare en sociale rechten en diensten te vergemakkelijken. We voorzien echte steun voor vluchtelingen en nieuwkomers die bij het OCMW hulp aanvragen voor hun integratie.
  • Voor mensen met een erkende vluchtelingenstatus moet het OCMW snel de installatiepremie en de huurwaarborgsteun toekennen.
  • We moedigen ontmoetingen aan met bewoners die al gevestigd zijn. We zetten interculturele uitwisselingsprojecten op en zorgen ervoor dat burgers deelnemen aan het proces van het verwelkomen en integreren van migranten.

Twee. Een solidaire gemeente die haar steentje bijdraagt aan de opvang van vluchtelingen

• We openen een permanente LOI (lokaal opvanginitiatief) onder toezicht van het OCMW en in nauwe samenwerking met lokale verenigingen en burgers. Een opvangcentrum voor asielzoekers op mensenmaat, verankerd in het stedelijk weefsel, bevordert het welzijn en de steun van de bevolking en de integratie van vluchtelingen.
  • We creëren een burgerbetrokkenheidseenheid om mensen aan te moedigen die willen helpen bij de opvang en ondersteuning van migranten en hun te informeren over bestaande initiatieven (bijvoorbeeld door voogd te worden voor een niet-begeleide minderjarige).
  • We voeren bewustmakingscampagnes om integratie te vergemakkelijken en discriminatie van migranten, mensen zonder papieren en woonwagenbewoners tegen te gaan.
  • We organiseren een waardig onthaal voor woonwagenbewoners door zogenaamde familieplaatsen aan te bieden.

Drie. Een gemeente die toegang tot fundamentele sociale rechten garandeert

• We informeren migranten zonder papieren rechtstreeks over hun recht op dringende medische hulp (DMH) en geven ze systematisch toegang daartoe.
  • We bieden jongeren zonder papieren een plaats op een gemeentelijke school, zelfs na hun 18e verjaardag. De gemeente moet overbruggingsklassen opzetten voor nieuwkomers. Ze moet ervoor zorgen dat er voldoende taalcursussen en bijlessen zijn die aangepast zijn aan deze doelgroep. De vele burgerbewegingen die rond scholen zijn ontstaan om zich te verzetten tegen de deportatie van kinderen zonder papieren moeten ook worden gesteund.

Vier. Een gemeente die de individuele en democratische rechten van de migranten die er wonen garandeert

• We richten "veilige loketten" in waar migranten zonder papieren veilig en anoniem klachten kunnen indienen als dat nodig is.
  • Wanneer een persoon zonder papieren wordt gedagvaard naar de gemeente, geven we de reden van de dagvaarding aan, om "uitzettingsvallen" te vermijden.
  • We weigeren elke samenwerking tussen de politie van de Midi-zone en Frontex.
  • We weigeren deel te nemen aan razzia's van mensen zonder papieren. We zijn duidelijk tegen de samenwerking van overheidsinstanties met dergelijke repressieve operaties.
  • We respecteren het recht op een privé- en gezinsleven. De verblijfsstatus of herkomst van een persoon kan niet langer het enige criterium zijn dat aanleiding geeft tot een onderzoek bij een aanvraag voor een huwelijk of wettelijke samenwoning. We erkennen het vaderschap van kinderen die van een ouder zonder papieren afkomstig zijn in plaats van op jacht te gaan naar zogenaamde "bébé-papiers".