Een veilige gemeente

Eén. Een zichtbare politie die dicht bij de bewoners staat

• Er wordt geschoten met oorlogswapens en er sterven mensen. Grote drugssmokkelaars zijn een immens gevaar en de bewoners voelen zich in de steek gelaten. Er moet meteen in een permanente politie-aanwezigheid worden voorzien om de drughandel op de "hotspots" te doorbreken. Dit is de eerste stap zodat verschillende organisaties opnieuw veilig het terrein kunnen betreden. Maar eenmalige operaties, zoals de de zogenaamde "opkuis" van het Zuidstation, lossen op lange termijn niets op: we hebben een concreet en duurzaam plan nodig.
  • De afgelopen jaren heeft het beleid de buurtpolitie verwaarloosd, overladen met bureaucratie en uitgehold ten gunste van interventiebrigades en ordehandhavers. We willen meer wijkagenten aanwerven en hun statuut verbeteren. We willen wijkagenten die dicht bij de bewoners staan, die de realiteit van de wijken kennen, er zelf vandaan komen en door de bewoners vertrouwd worden. We ontwikkelen een buurtpolitie die dicht bij de mensen staat, zichtbaar en aanwezig is in de openbare ruimte. Dit is een langetermijnvisie gericht op preventie. We moeten ook het hele wervings-, promotie- en arbeidsvoorwaardenbeleid herzien. Het lukt onze politiezone al jaren niet om 200 agenten te werven en te behouden. Dit is niet alleen een kwestie van middelen, maar ook van politieke visie.
  • We zorgen ervoor dat buurtpolitiebureaus gemakkelijk toegankelijk zijn, 's nachts open zijn en geïntegreerd zijn in het bredere beleid van preventie en slachtofferhulp. Op dit moment is dat namelijk niet meer het geval. En de projecten die al enkele jaren op stapel staan ("LISA-antennes") blijven vaag. We willen dat er bredere wijkbeheer- en cohesiemissies worden georganiseerd.
  • We zijn tegen het samensmelten van politiezones tot één Brusselse megazone, die ver van de wijken en hun bewoners afstaat. Dit zou het namelijk moeilijker maken voor bewoners om gehoord te worden en voor politieraadsleden in het bijzonder om democratische controle uit te oefenen.

Twee. Nultolerantie voor georganiseerde misdaad en geweld

• De gemeente en de politiezone Zuid kunnen dit probleem, dat steeds groter en ingrijpender wordt, niet alleen oplossen. We moeten het probleem bij de wortel aanpakken. Het is totaal ineffectief om alleen de onderste sport van de ladder te bestrijden, die meestal bestaat uit mensen die worden uitgebuit en direct vervangbaar zijn. We moeten ervoor zorgen dat de strijd tegen de maffia's, drugsbaronnen en mensenhandelaars, evenals grote oplichters en fraudeurs, op de agenda van de regering komt. De huidige financieringsnorm (KUL) kan de stedelijke uitdagingen van vandaag niet aan. Bovendien sneed de vorige MR-NVA-regering in de begroting. Het resultaat: 400 inspecteurs minder en tientallen ongevulde vacatures voor rechters en aanklagers. En terwijl deze maffia's miljarden opstrijken, werden 500 financiële inspecteurs ontslagen. We moeten investeren in de gerechtelijke politie en justitie, maar ook in de strijd tegen zwart geld, om de netwerken te kunnen oprollen.
  • Fysiek geweld en misdaad wordt effectief gestraft. In het geval van problematische recidive en fysiek geweld brengen we de zaak voor de rechter.

Drie. Voorkomen is beter dan genezen

• We moeten de levenskwaliteit in de buurten verbeteren. We moeten investeren in jeugdcentra, sportclubs, stages en huiswerkbegeleiding, maar ook in netheid, in openluchtevenementen en infrastructuur die tegemoet komt aan de behoeften van de bewoners. Alle professionals op het terrein hebben een rol te spelen. De gemeente moet coördineren, luisteren en de middelen verstrekken. We moeten meer hulp, preventie en sociale controle bieden via versterkte teams van buurtwerkers, sociaal werkers, jeugdwerkers en gemeenschapswachten. In samenwerking met de MIVB willen we de aanwezigheid van stewards aan metrostations en grote haltes, maar ook in trams en metro's garanderen.
  • We organiseren participatie in de wijken, voor bewoners en verenigingen, om prioriteiten te bepalen op het gebied van preventie en veiligheid in de buurt. De bewoners kennen hun buurt namelijk het beste. Hun steun en betrokkenheid zijn absoluut essentieel. De gemeente moet daarom vertrouwen op de diversiteit van lokale bewonersgroepen om participatie op een duurzame manier te organiseren, samen met verenigingen en lokale diensten.
  • Wat kleine criminaliteit betreft richten we ons op dialoog en herstel voor de slachtoffers. We verbeteren de opvang voor slachtoffers en mensen die aangifte willen doen. Elke aangifte of klacht verdient het om gehoord en geregistreerd te worden. De teams worden bijgeschoold op het gebied van klachten over verbale of fysieke aanvallen die seksistisch, homofoob of racistisch van aard zijn. We versterken de slachtofferhulp, met name op basis van het ZSG-model (Zorgcentra na Seksueel Geweld).
  • De jeugd- en preventiediensten moeten ook een re-integratiebeleid kunnen uitvoeren voor de kleine groep jonge delinquenten, gebaseerd op werkgelegenheid, kwalificerende opleiding en het organiseren van recreatieve, sportieve en culturele activiteiten. Er moeten overeenkomsten worden gesloten tussen de herstelbemiddelingsverenigingen, het parket en de gemeente om een maximale opvolging van elk project te garanderen.
  • Overlast door bijvoorbeeld vuurwerk en wheelies kan ook worden beperkt dankzij originele projecten met professioneel toezicht op dergelijke activiteiten en bewustmakingscampagnes. We willen ook EHBO-cursussen voor jongeren organiseren, geleid door de plaatselijke brandweer, zodat zij respect kunnen afdwingen door hun ervaringen en verhalen te delen.
  • We pleiten voor een ambitieus, gemoderniseerd plan voor verslavingspreventie. We ondersteunen de verenigingen die verslaafden opvangen, zodat ze kunnen zorgen voor veiligheid en dialoog in de buurt en zo veel mogelijk sociale en gezondheidsondersteunende diensten kunnen bieden.
  • Noodplannen hebben grenzen. We moeten de onderliggende oorzaken aanpakken om problemen te voorkomen. De PVDA strijdt voor een heel ander samenlevingsmodel. Een model dat niet steeds meer armoede en onzekerheid produceert, zoals de huidige kapitalistische maatschappij doet. Een model dat garant staat voor meer koopkracht, voldoende fatsoenlijke huisvesting, goed onderwijs, kwaliteitsvolle gezondheidszorg voor iedereen, passend en nuttig werk en eerlijke belastingen. We steunen de herfinanciering van onderwijs, het recht op werk en het versterken van de sociale zekerheid als basis voor rechtvaardigheid en sociale zekerheid.

Vier. Respect voor onze democratische en sociale rechten

• We stoppen met het beleid van "de armen straffen" om structurele maatregelen te vermijden. Het is niet alleen oneerlijk, maar bovendien ondoeltreffend.
  • We aanvaarden geen mishandeling en geweld door de politie. Er zijn talloze zaken losgebarsten in onze politiezone, zonder eerlijke en transparante afwikkeling. Dit brengt de democratische rechten van de bevolking, de werkomstandigheden van agenten en de doeltreffendheid van het politieoptreden op het terrein in gevaar. We zetten een onafhankelijk en transparant comité op, met leden uit het verenigingsleven en de politiek, om klachten te verzamelen, zaken op te helderen en aanbevelingen te doen.
  • Het Politiecollege, dat de acties van de zone Zuid beheert, moet het goede voorbeeld geven op het gebied van transparantie, bescherming van klokkenluiders en sancties. De gemeenteraad zal zich opnieuw bezighouden met politiezaken, in het belang van de democratische controle.
  • Bodycams worden ingeschakeld zodra de agenten aan hun dienst beginnen, zodat de beelden toegankelijk zijn voor potentiële slachtoffers. We zetten een systeem op van ontvangstbewijzen bij identiteitscontroles. We voeren de andere toezeggingen uit die de gemeente heeft gedaan in de PVDA-motie die dankzij de druk van het publiek is aangenomen tijdens de gemeenteraadsvergadering van juni 2020.