Een gemeente die voor haar ouderen zorgt

Eén. Betaalbare huisvesting en zorg

• We vragen dat het maximum aantal privébedden in rusthuizen beperkt wordt tot 50% van de totale capaciteit, zoals in Wallonië. Het doel is om de toenemende privatisering van woon- en zorgcentra in Brussel een halt toe te roepen. Dit is essentieel om toegang en kwaliteit voor de bewoners, en een menselijkerwijs houdbare werkdruk voor het personeel, te kunnen garanderen.
  • Wij zijn tegen een verhoging van de tarieven van gemeentelijk rusthuis Le Tilleuls, wat de afgelopen jaren helaas het geval was. We willen betaalbare service flats en rusthuizen. We steunen intergenerationele huisvestingsprojecten, gebaseerd op het samenwonen van gezinnen en ouderen.
  • We willen onze senioren kantines van goede kwaliteit bieden.
  • We bepleiten een toereikend aanbod van thuiszorgdiensten, waaronder verpleegkundige zorg, huishoudelijke hulp en levering van gezonde maaltijden aan huis.
  • Naar het Service Senior-model ondersteunen we de oprichting van andere centra waar senioren elkaar kunnen ontmoeten en hulp kunnen krijgen.
  • We willen meer erkenning en betere ondersteuning, ook financieel, voor verzorgers. Mantelzorgers mogen nooit professionele zorgverleners vervangen, noch daartoe gedwongen worden bij gebrek aan toegankelijke zorg. Maar de tijd en energie die ze besteden aan een ouder familielid of buur is van vitaal belang en daarom verdienen ze meer erkenning.

Twee. Participatie en communicatie

• We lanceren een actieplan voor senioren, inclusief de mobilisatie van voldoende middelen voor de Senior Service.
  • We organiseren meer overleg tussen de gemeenteraad en de Intergenerationele Participatieraad, evenals de oprichting van een volwaardige Seniorenraad.

Drie. Mobiliteit, kwaliteitsvolle openbare ruimte en veiligheid

• We willen voldoende bus- en tramlijnen met correct bediende haltes en goed bereikbaar voor senioren. Verbod op het opheffen van bushaltes in de buurt van seniorencentra.
  • We vragen om gratis bussen en trams voor senioren. Alle 65-plussers, zonder uitzondering, ontvangen taxichèques.
  • We verbeteren de veiligheid op de trottoirs en de toegankelijkheid van gemeentelijke gebouwen en diensten. We willen openbare ruimtes ook uitrusten met voldoende banken met rugleuning.
  • We zorgen voor goede openbare verlichting om het sociaal contact te verbeteren en het onveiligheidsgevoel te verminderen.
  • Door regelmatige bezoeken van de wijkagent aan hun verenigingen en hun afdeling zullen senioren de wijkagenten beter leren kennen en zich veiliger voelen.

Vier. Cultuur, ontspanning en sociale contacten

• We bieden culturele en recreatieve initiatieven aan die toegankelijk zijn voor senioren en ondersteunen ten volle de seniorenverenigingen.
  • Senioren moeten zich kunnen ontspannen en mekaar ontmoeten, daarom plannen we initiatieven om isolement te voorkomen, op te sporen en tegen te gaan.
  • We moedigen ontmoetingen tussen generaties aan, zoals projecten met scholen en jeugdverenigingen.