Een gemeente waar kinderen het goed doen op school

Wat wij willen

Eén. Gemeentescholen gratis maken

  • Stop de "boterhambelasting": Je boterhammen eten tijdens de lunchpauze zou gratis moeten zijn. Momenteel rekent de gemeente € 1,2 aan per dag kinderopvang ('s middags, 's ochtends of na schooltijd). Door erop te blijven hameren, is de PVDA erin geslaagd de zaak in beweging te krijgen: Deze kost is nu afgeschaft op de gemeentescholen Ulenspiegel en Léonie Lafontaine. We hadden aangegeven dat deze belasting illegaal was, wegens de subsidie die de gemeente van de overheid kreeg om echte gratis maaltijden aan te bieden.
  • We willen dat de gemeente gratis schoolmateriaal blijft voorzien voor de leerlingen. Voornamelijk onder druk van de PVDA - die er een prioriteit van had gemaakt tijdens de campagne van 2018 - nam de meerderheid PS/Vooruit en Ecolo/Groen deze maatregel om schoolmateriaal te 'delen,', hoewel dit niet in hun programma stond.
  • We willen gratis gezonde warme maaltijden, met een vegetarische optie, in gemeentelijke basisscholen. Vandaag de dag zijn warme maaltijden gratis voor kleuterscholen. Laten we dit systeem uitbreiden naar de andere jaren.
  • Verplichte en pedagogische schoolreizen moeten ook gratis zijn. De meerderheid PS/Vooruit en Ecolo/Groen heeft gratis uitstapjes voor kleuterscholen aangekondigd. Laten we dit uitbreiden naar de andere jaren. Momenteel zijn het vaak de leerkrachten en oudercomités die in een geest van solidariteit activiteiten organiseren om bepaalde buitenschoolse activiteiten te financieren. We willen dat de gemeente zich nog meer inzet op dit vlak.
  • We zijn vastbesloten om geen deurwaarders te sturen in geval van achterstallige betalingen van het schoolgeld. We bieden ondersteuning aan de betrokken ouders.

Twee. Een plaats voor elk kind verzekeren in een goede infrastructuur

  • We willen nieuwe gemeentescholen bouwen. De prioriteit gaat uit naar het gevangenisterrein, waar een volledige gemeenteschool (basis- en secundair onderwijs, met een maximum aantal keuzemogelijkheden voor de laatste twee jaar) zijn plek kan krijgen. Vandaag heeft minder dan de helft van alle leerlingen in Sint-Gillis een plaats in een gemeenteschool.
  • We blijven onze scholen vergroenen om het welzijn van onze leerlingen  te verbeteren. We nemen de noodzakelijke renovaties en opknapbeurten van onze scholen serieus: kinderen verdienen het om gerespecteerd te worden.
  • Wij pleiten voor een inschrijvingssysteem dat alle jongeren, vanaf het eerste jaar kleuterschool, een plaats garandeert in een school dicht bij huis, en dat ook dezelfde sociale mix verzekert. Onderzoekers hebben aangetoond dat zo'n systeem perfect mogelijk is. Het zou zelfs de ongelijkheid tussen scholen qua niveau drastisch verminderen en iedereen doen groeien. We willen dat de gemeente dit systeem op termijn toepast in haar eigen netwerk en met alle vrijwilligersnetwerken. De toewijzingscriteria van scholen moeten objectief en transparant zijn.
  • We willen een inclusieve school die over de nodige middelen beschikt. We moeten begeleiders aanwerven om kinderen met specifieke behoeften te helpen integreren en slagen, in plaats van hen op ongepaste wijze naar het buitengewoon onderwijs te sturen. Dit zal het buitengewoon onderwijs meer middelen geven voor kinderen met ernstige beperkingen en de integratie bevorderen.
  • We moeten pesten op school nog serieuzer nemen, dankzij gespecialiseerde professionele eenheden en een betere opleiding voor alle betrokkenen op school (leerlingen, ouders, leerkrachten, enz.). Hetzelfde geldt voor de strijd tegen discriminatie op basis van afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Cursussen moeten inclusief en up-to-date zijn om de maatschappelijke en wetenschappelijke realiteit beter te weerspiegelen. Jongeren moeten meer leren over respect en relaties, zonder taboes en op een manier die aangepast is aan hun leeftijd.

Drie. Jongeren helpen slagen door kleinere klassen en betere begeleiding

  • Wij willen meer leerkrachten en pedagogische medewerkers om de leerlingen beter te kunnen begeleiden. Niet alleen leerkrachten, maar ook bijvoorbeeld logopedisten. De moeilijkheden van de leerlingen moeten doelgericht aangepakt worden. Vandaag de dag heeft de gemeente ongeveer 13 FTE-leerkrachten die eigen middelen gebruiken om het gebrek aan structurele overheidssteun te compenseren. Dit beleid moet worden voortgezet. In het bijzonder willen we dat de gemeente een 'pool' van vervangende leerkrachten kan creëren. Dankzij die maatregel kunnen we vermijden dat leerlingen te veel lesuren mislopen. Dit garandeert ook werkzekerheid met een volledig jaarloon voor de vervangende leerkrachten die nog geen vaste benoeming of volledig uurrooster hebben.
  • Wij willen kleinere klassen, zeker voor de eerste schooljaren, want het is van primordiaal belang om de moeilijkheden waar kinderen tegenover staan op tijd aan te pakken. Op lange termijn streven we naar 15 leerlingen per klas in de kleuterklas en de eerste 2 jaar van de basisschool, en nadien 20 leerlingen per klas. We zullen moeten strijden om subsidies van hogere niveaus te verkrijgen voor deze maatregelen.
  • We zullen investeren in moderne, technische en digitale apparatuur in al onze klaslokalen.
  • We blijven de tweetaligheid ontwikkelen op basis van een serieuze evaluatie.
  • We willen alle kinderen van nieuwkomers een plaats in de overgangsklassen garanderen.
  • We pleiten voor een gemeenschappelijke opleiding voor alle jongeren tot 16 jaar. Het is niet normaal dat zoveel jongeren al in een heel vroeg stadium van hun opleiding als 'ongeschikt' bestempeld worden en direct worden 'gedegradeerd' naar andere richtingen dan het algemeen onderwijs. Ze krijgen zo niet langer een algemene basisopleiding die de democratische instrumenten aanreikt die gemeenschappelijk zijn aan alle burgers. Dit gemeenschappelijk onderwijs moet het hoofd, het hart en de handen ontwikkelen. Dit betekent dat alle jongeren verschillende vakrichtingen zullen leren beheersen: Kunst, technologie, natuur- en humane wetenschappen, talen, filosofie, cultuur, sport, gezond koken enz. Pas wanneer ze 16 zijn en allemaal hetzelfde niveau hebben bereikt, zouden jongeren hun richting kiezen op basis van hun eigen smaak en kwaliteiten, en niet op basis van hun sociale achtergrond, zoals nu het geval is. We willen dat jongeren bewuste keuzes kunnen maken over hun toekomst wanneer ze daar klaar voor zijn. We willen dat de beroepsopleidingen hun reële waarde terugverdienen. Om dit systeem met een "polytechnische gemeenschappelijke basis" te laten slagen, moet er geïnvesteerd worden in apparatuur, personeel en materiaal van scholen, en moeten de schooltijden gereorganiseerd worden. Een progressieve gemeente kan het goede voorbeeld geven voor deze hervorming.

Vier. De school openstellen voor de buurt en gezinnen erbij betrekken

  • We willen dat de gemeentelijke schoolgebouwen open blijven wanneer er geen lessen zijn: voor culturele en sportieve activiteiten 's avonds en in het weekend. We willen dat scholen openstaan voor de buurt.
  • We willen dat scholen de middelen hebben om bemiddeling aan te bieden tussen gezinnen en het onderwijsteam om conflicten en misverstanden te voorkomen. We willen dat ouders deelnemen aan onderwijsprojecten en betrokken worden bij het overleg- en besluitvormingsproces van de school. We willen dat de gemeente helpt bij de oprichting van oudercomités in de scholen en oprecht rekening houdt met de mening van ouders. Hetzelfde geldt voor studentenraden.
  • We willen dat scholen de middelen hebben om onlineplatforms te gebruiken om de communicatie met gezinnen te verbeteren en de opvolging van leerlingen te verbeteren, terwijl tegelijkertijd de communicatie toegankelijk blijft voor alle huishoudens naargelang hun voorkeuren.

Vijf. Zich inzetten voor het algemeen belang en een echt democratische samenleving

  • De school moet de sociale emancipatie en persoonlijke ontplooiing van alle jongeren als doel hebben. Kritisch denken, solidariteit, teamwerk, democratisch debat, cultuur en gezondheid moeten centraal staan in het onderwijs. De beroepsbevolking opleiden enkel en alleen om aan de eisen van het patronaat te voldoen, mag niet langer het hoofddoel van het onderwijs zijn. De privésector hoort evenmin thuis op scholen. We verbieden de labeling van scholen door particuliere bedrijven zoals Apple.
  • We moedigen jongeren aan om deel te nemen aan het leven in de buurt en de samenleving door middel van burgerprojecten. We willen scholen die leerlingen aanmoedigen om “geëngageerde milieus” te organiseren. Scholen waar jongeren leren zichzelf te organiseren en deel te nemen aan de besluitvorming.