Een gemeente met vlotte mobiliteit voor iedereen

Wat wij willen

Eén. Een eerlijk parkeerbeleid

  • Veel mensen hebben nog steeds een auto nodig. De gezinsgrootte, het soort werk en de gezondheidstoestand zijn hierbij de belangrijkste factoren. Tegelijkertijd kiezen veel mensen voor de fiets. Een ambitieuze ontwikkeling van het openbaar vervoer - op gewestelijke of zelfs nationale schaal - vormt de echte oplossing voor het grote mobiliteitsprobleem. De gemeente moet stoppen met mensen tegen elkaar op te zetten en burgers aan te vallen die het slachtoffer zijn van het gebrek aan collectieve visie van de afgelopen decennia. Het is uitzichtloos, het is oneerlijk en het ondermijnt de eenheid die nodig is om de klimaatstrijd te winnen. Concreet zijn we tegen de "GoodMove"-logica in Sint-Gillis. Hiermee worden de werkzaamheden rond de Bareel - iedereen is het erover eens dat deze nodig zijn om de veiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren - verbonden aan het schrappen van zo'n 100 parkeerplaatsen op de Parklaan en de invoering van een doolhof van eenrichtingsstraten. 
  • In Sint-Gillis zijn er momenteel 8700 bewonerskaarten voor huishoudens (+2900 voor professioneel gebruik) voor slechts 7200 groene en grijze parkeerplaatsen langs de weg (slechts 4400 in groene zones). Als gevolg daarvan kunnen mensen niet goed parkeren en worden er elk jaar tussen de 130.000 en 150.000 boetes uitgedeeld, waarvan er uiteindelijk zo'n 10.000 worden kwijtgescholden. Het huidige systeem is onredelijk. Iedereen met een bewonerskaart moet overal in de buurt gratis mogen parkeren. We schaffen het onderscheid van de grijze zones af. We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat omwonenden kunnen parkeren op de parkeerplaatsen van bedrijven, winkels, gemeentelijke diensten en grote parkings. Er zijn meer dan 10.000 van dit soort parkeerplaatsen in Sint-Gillis, veel meer dan langs de wegen. Veel van die plaatsen worden niet gebruikt, met name 's avonds en in het weekend. Zo kunnen we ruimte langs de weg vrijmaken voor voorzieningen die echt nuttig zijn voor de gemeenschap. Zo maken we ook een einde aan de oorlog om een parkeerplaats en het spervuur van oneerlijke boetes. 
  • De meerderheid van PS/Vooruit en Ecolo/Groen is van plan om honderden parkeerplaatsen te schrappen (Van Meenen, Marie Janson, Parklaan enz.). Je kunt mensen niet zonder alternatieven laten zitten en de behoeften van de bevolking negeren (grote gezinnen, werknemers, personen met beperkte mobiliteit enz.) We maken een einde aan het beleid van parkeerplaatsen schrappen zonder een alternatief te bieden.
  • We verzetten ons tegen de scan-car, die erop gericht is burgers op een oneigenlijke manier te controleren om zo veel mogelijk opbrengsten te genereren. In 2024 besloot de meerderheid PS/Vooruit en Ecolo/Groen om de scan-cars naar Sint-Gillis te halen. Voor ondergefinancierde gemeenten is het belangrijkste doel van dit parkeer- en boetebeleid om nieuwe inkomstenbronnen te vinden bij gezinnen en huishoudens. Dat past niet in onze visie over rechtvaardige belastingen.
  • We willen terug naar het wettelijke minimumtarief van 15 euro voor de bewonerskaart. We gaan de strijd aan met het Gewest om de parkeertarieven betaalbaar te houden. Mensen financieel straffen lost het mobiliteitsprobleem niet op. Het heimelijke doel hiervan is om de schatkist te vullen. De parkeerinkomsten zijn inmiddels zo kolossaal geworden (zo'n 5% van de begroting) dat de gemeente niet meer zonder kan. 
  • Het moet mogelijk worden om je bewonerskaart te verlengen via domiciliëring, om de vele boetes te vermijden als je vergeet te verlengen. Daarnaast moet het systeem van bewonerskaarten flexibeler worden, zodat gezinnen en vriendengroepen een gedeelde auto kunnen gebruiken, zelfs als ze in verschillende wijken en gemeenten wonen.

Twee. Performant openbaar vervoer als ruggengraat

  • Geen enkele gemeente zal het mobiliteitsprobleem op buurtniveau oplossen. We hebben een ambitieus plan nodig op regionaal en nationaal niveau. Sommige maatregelen vereisen serieuze herinvesteringen en dat is onverenigbaar met de huidige besparingen. Maar andere kunnen ook met weinig investering ingevoerd worden. Dat is gewoon een kwestie van politieke wil. We willen dat de gemeente pleit voor gratis openbaar vervoer voor de hele regio, zoals in andere Europese steden, om gebruikers aan te moedigen om niet de auto te nemen. Dit kan gemakkelijk worden gefinancierd door de grootste bedrijven in de regio een klein forfait per werknemer te vragen. We verdedigen de eenmaking van de mobiliteitsplannen en abonnementen van de 4 openbare vervoersmaatschappijen, een schoolbussysteem, de uitbreiding van de Brupass-zone en een "integrato"-systeem om de dienstregeling van de treinen af te stemmen op die van de bussen, evenals de creatie van snelle bus- en tramlijnen om de voorsteden met Brussel te verbinden.
  • We zullen pleiten voor meer lijnen met een hogere frequentie. Tijdens de spitsuren, waar dit nog niet het geval is, moet er elke vijf minuten minstens één tram of bus passeren. Tijdens daluren elke tien minuten. We zullen ook oproepen tot de ontwikkeling van busroutes tussen districten en rechtstreekse bus- en tramlijnen tussen gemeenten zonder noodzakelijkerwijs een omweg via het centrum te moeten maken.
  • We willen dat elke bovengrondse bus- en tramhalte een bushokje heeft voor het gemak van de reizigers. Elke halte moet ook toegankelijk zijn voor personen met beperkte mobiliteit. Alle haltes van de MIVB moeten uitgerust zijn met verkeersborden die realtime verkeersinformatie geven voor alle netten (De Lijn, TEC en NMBS).
  • We pleiten ervoor dat kleine stations en loketten open blijven en dat NMBS- en transitparkings gratis zijn. 
  • We willen de indienststelling van het GEN versnellen, zodat pendelaars hun auto kunnen laten staan om naar Brussel te komen.

Drie. Veilige, duidelijke rijstroken voor zwakkere gebruikers

  • We willen de zachte mobiliteit ontwikkelen. Naast het gebrek aan veiligheid op de openbare weg ontmoedigt diefstal vandaag het meest om de fiets te nemen. We willen beveiligde fietsenstallingen in elke straat.
  • We willen ook meer sensibiliseringscampagnes voor de veiligheid van weggebruikers. De verkeersregels moeten van jongs af aan worden aangeleerd. Leerlingen moeten leren fietsen. Onze teams ter plaatse zullen de verschillende gebruikers leren om vooral voetgangers te respecteren.
  • We willen het aantal steps dat de straten van Brussel overspoelt, verminderen. Op termijn willen we elektrische en toegankelijke steps en fietsen door de overheid laten beheren. 
  • We herontwerpen onze straten om snel rijden zo veel mogelijk te beperken. We herdenken gevaarlijke kruispunten en rotondes om de veiligheid van allen en een vlotte doorstroming van het verkeer te garanderen. Waar zijstraten een fietspad kruisen, voeren we voorrangsstrepen in en verwijderen we stoepranden.
  • De gemeente moet meewerken aan een netwerk van veilige fietspaden in het hele gewest. 

Vier. Gedeelde, duurzamere auto's

  • We moedigen autodelen aan. We ontwikkelen apps die mensen met elkaar in contact brengen en creëren “haltes” voor autodelen.
  • We blijven autodeelsystemen zoals Cambio ontwikkelen. 
  • We willen een goedkopere gewestelijke taxidienst die het openbaar vervoer aanvult en deftige lonen en arbeidsvoorwaarden garandeert door de privé-tussenpersonen weg te laten. Voor een moderne taxidienst willen we één openbare app ontwikkelen.

Vijf. Afstanden verkleinen met lokale diensten

  • De snelste en duurzaamste verplaatsing is degene die je niet hoeft te doen. Daarom zorgen we ervoor dat we in elke buurt huisvesting, een school en een crèche kunnen vinden, ons kunnen ontspannen en boodschappen kunnen doen.
  • We willen lokale diensten ontwikkelen (postkantoor, bibliotheken, lokale administratie, winkels, geldautomaten, enz.) in de wijken, om lange afstanden te vermijden.
  • Bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken zorgen we eerst dat er toegang is tot het openbaar vervoer, nog voordat de werkzaamheden beginnen.