Een ecologische gemeente

Wat wij willen

Eén. Focus op energiebesparing en een circulaire economie

  • We isoleren huizen via een uitgebreid isolatieplan in openbare woningen, met een derdebetalerssyteem voor particulieren. Om dit te bereiken richten we een intercommunale op om woningen te isoleren en te renoveren en maken we gebruik van de Regie voor Grondbeleid.
  • We willen een investeringsplan voor gemeentelijke gebouwen om het energieverbruik te verminderen: isolatie, warmteterugwinning enz.
  • We verbeteren de afvalsortering in de gemeente.
  • We ontwikkelen een circulaire economie, reparatiecafés, tweedehands winkels en lokale tuinbouwproductie.

Twee. Klimaatvriendelijke mobiliteit

  • We ontwikkelen het zachte weggebruik. De gemeente moet meewerken aan de realisatie van een 300 km lang veilig fietsnetwerk in het hele Gewest, zoals in Kopenhagen. We vertrouwen het Villo fietsdeelsysteem toe aan de gemeente en hervormen het naar het voorbeeld van Kopenhagen, waar je een fiets leent zoals je een winkelwagentje leent: je stopt er een muntje in en weg ben je. We breiden het aanbod van elektrische fietsen uit. We investeren in fietscursussen in de buurt, in de wijk en op school. We ontwikkelen kosteloze, veilige fietsenstallingen, prioritair aan alle openbare gebouwen.
  • We herwaarderen lokale diensten (postkantoren, bibliotheken, gemeentelijke loketten, buurtwinkels enz.) in de wijken om verplaatsingen te beperken.
  • We bepleiten gratis openbaar vervoer in het hele Gewest, net als in andere Europese steden, om inwoners aan te moedigen de auto te laten staan.
  • We bepleiten een omschakeling naar openbaar vervoer. We bepleiten een grootstedelijk mobiliteitsplan: met MTB-abonnementen voor iedereen en geldig op alle vervoersnetten (NMBS, TEC, De Lijn, MIVB), de ontwikkeling van de MIVB, het GEN, een 100% openbaar Villo-systeem en autodeel-systeem, dat alles in een geïntegreerde MOBIB-kaart.
  • Het wagenpark van de gemeente moet verder omschakelen naar minder vervuilende alternatieven.
  • We organiseren meer autoloze zondagen en weekends. We moedigen het creëren van speelstraten aan door de procedure ertoe toegankelijker te maken.

Drie. 100% groene energieproductie

  • We zetten een overheidsbedrijf op voor productie en distributie van groene energie.
  • De raad van bestuur van het bedrijf moet bestaan uit ten minste een derde door gebruikers gekozen burgers en een derde werknemers van het bedrijf. De verslagen zijn openbaar en de vergaderingen kunnen bijgewoond worden.
  • We ondersteunen de productie van groene energie door middel van een plan om zonnepanelen te installeren: De gemeente moet haar gebouwen uitrusten met zonnepanelen.
  • We bepleiten de uitrol van een zonnepaneelinstallatieplan, via een derdebetalerssysteem voor particulieren en kleine bedrijven. We willen zulke installaties verplichten voor grote winkels en industrieën, ter hunner laste.
  • Om pieken en dalen in de productie van hernieuwbare energie op te vangen, investeren we in faciliteiten voor de omzetting naar waterstofenergie.
  • We ontwikkelen stadsverwarmingsnetwerken. Waar mogelijk gebruiken we de overtollige warmte die wordt geproduceerd door de industrie en kantoren voor doorstroom naar woningen en ontwikkelen we warmtekrachtkoppelingssystemen in nieuwe wijken.

Vier. Een gemeente in harmonie met het klimaat

  • We blijven groene ruimtes en waterreservoirs ontwikkelen die grote hoeveelheden neerslag kunnen opnemen. Bomen en groene ruimtes worden goed onderhouden.
  • We verdedigen de volledige bescherming van de open ruimte van het Moeras van Wiels. We ontwikkelen er projecten rond bescherming van biodiversiteit en milieu, openluchtactiviteiten, dit in samenwerking met het wijkcomité, buurtbewoners en omliggende scholen.
  • We vergroenen straten door gevelbeplanting, groene bogen en trottoirs aan te moedigen en vergroenen openbare pleinen zonder de toegang voor mensen met beperkte mobiliteit te belemmeren. Onze focus ligt op groene daken en stadstuinbouw op daken en balkons.
  • Ons plan is om de huren te verlagen zodat gezinnen niet langer gedwongen worden om Brussel te verlaten. Gezinnen in onze gemeenten houden betekent pendelaars sparen.

Vijf. Meten maakt bewust

  • Met betere metingen en goed functionerende meetstations die voldoen aan de strengere WHO-normen willen we de bewoners beter informeren en hen bewust maken van de slechte luchtkwaliteit.
  • De gemeente moet minstens één keer per jaar de luchtkwaliteit in en rond scholen meten.
  • We verstrekken realtime informatie over de luchtkwaliteit aan bewoners en reizigers via digitale schermen op openbare plaatsen zoals stations en metrostations, bij tram- en bushaltes, langs wegen en via smartphone-applicaties. Hoe meer mensen getroffen worden, hoe meer druk er is voor een echte verandering in het mobiliteitsbeleid.

Zes. Scholen beschermen

  • We meten de luchtkwaliteit in scholen. De ventilatiesystemen van scholen mogen geen straatlucht meer binnenlaten. De ventilatie wordt geprogrammeerd om de lucht in de school 's nachts te verversen met properder nachtlucht.
  • Waar mogelijk organiseren we schoolstraten of leiden we het verkeer om tijdens de piekuren.
  • We werken met elke school een schoolmobiliteitsplan uit om gezinnen aan te moedigen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te komen. We trekken een budget uit voor bewakers in en rond scholen om veilige oversteekplaatsen te garanderen. We organiseren "rang-" en "fietsgidsen" die groepen kinderen te voet of per fiets begeleiden op weg naar school.