Een kindvriendelijke gemeente

Eén. Meer plaatsen voor onze kinderen in openbare kinderdagverblijven

• We ontwikkelen steeds betere kinderopvang in de gemeente. Met voldoende publieke kinderopvangplaatsen zodat ouders hun kinderen hier met een gerust hart kunnen toevertrouwen en zelf in alle rust gaan werken. Deze openbare dienst is essentieel als we vooruitgang willen boeken op het vlak van gendergelijkheid. Eind 2023 bood de gemeente nog steeds maar 400 betaalbare opvangplaatsen voor 1700 kinderen in de lage leeftijdscategorie, wat neerkomt op een dekkingsgraad van slechts 24%. Deze situatie is onhoudbaar. Bovendien beloofde de gemeente ons tien jaar geleden om 150 opvangplaatsen te openen op de Ecam-locatie. Het gemeentecollege heeft die kwestie niet op verantwoorde wijze afgehandeld.
  • We verbeteren de transparantie van de wachtlijst voor een plaats in een kinderdagverblijf, met name dankzij een geanonimiseerd bestand en een onafhankelijke toewijzingscommissie.
  • We werven extra personeel aan om te voldoen aan de ONE- en Kind & Gezin-normen, om de opvangtijd in al onze kinderdagverblijven te verlengen van 6.30 tot 7.00 uur en van 18.00 tot 18.30 uur, en om de mobiele (en thuis) teams weer op te zetten.
  • We pleiten voor een herziening van de ONE- en Kind&Gezin-normen om het aantal kinderverzorgsters per kind te verhogen.
  • We zorgen voor biologische kwaliteitsmaaltijden in openbare kinderdagverblijven.
  • Bij elk groot bouwproject eisen we de bouw van openbare kinderdagverblijven. Dit moet de prioriteit zijn op de gevangenissite, die zoveel mogelijk faciliteiten, wooneenheden en openbaar groen moet omvatten.

Twee. Vrije tijd, infrastructuur en openbare ruimte

• We voorzien voldoende parken en speeltuinen in de wijken. We bieden alle kinderen een veilige en aangenaam speelplein of speelterrein binnen een straal van 300 meter van hun thuis. Op het Jacques Franckplein bij de Hallepoort verzamelden we meer dan 400 handtekeningen om de gemeente ertoe aan te zetten een groot en kwalitatief goed speelterrein te bouwen. Het toekomstige project zal aan de verwachtingen moeten voldoen (zie: het prachtige speelterrein van het Scherdemaelpark in Anderlecht). Die speelterreinen moeten ook goed onder houden worden (properheid en veiligheid).
  • Tijdens de vakantie zullen we de kinderen sport- en cultuurlessen aanbieden die betaalbaar zijn voor ouders.
  • We zijn van plan om de academies te versterken, zodat ze op woensdagmiddag schoolactiviteiten kunnen organiseren.
  • We willen veilige straten en buurten: we maken wegen en fietspaden veiliger, we sensibiliseren de gebruikers en nemen maatregelen tegen snelheidsovertredingen.
  • We zetten partnerschappen op met de horeca om plaatsen met tafels voor het verschonen van baby's aan te bieden die voor iedereen toegankelijk zijn. We installeren drinkwaterfonteinen in parken en speelterreinen en ook openbare toiletten.
  • We organiseren regelmatig gratis gemeentelijke activiteiten voor kinderen, zowel in de publieke buiten- als de binnenruimten (entertainment, spelletjes, theater, sport, enz.).

Drie. Openbare en democratische bedrijven

• De nieuwe gemeentelijke, intergemeentelijke en regionale bedrijven moeten transparant en democratisch georganiseerd zijn, zoals de burgerbedrijven 2.0. Ze worden rechtstreeks democratisch gecontroleerd door verkozen raden van bestuur, vertegenwoordigers van verenigingen, werknemers, gebruikers, het maatschappelijk middenveld en rechtstreeks verkozen burgers.