Een gemeente die voor haar bewoners zorgt

Eén. Een medisch centrum in elke wijk

• We kiezen voor één medisch centrum per wijk: medische centra waar je gratis naar je huisarts kunt gaan, zoals Geneeskunde voor het Volk. Er zijn momenteel te weinig medische centra met een forfaitaire betaling. We hebben er duidelijk meer nodig. Daarom steunen we de oprichting van nieuwe medische centra op forfaitaire basis door nieuwe gebouwen te financieren en te subsidiëren.

Twee. We willen toegankelijke en kwaliteitsvolle ziekenhuizen, te beginnen met de ziekenhuizen die afhangen van de Brusselse gemeenten

• Voor ziekenhuizen in het Iris Ziekenhuizen Zuid netwerk (inclusief het Molière ziekenhuis) schaffen we alle vormen van ereloontoeslagen af. Artsen in deze ziekenhuizen zouden geconventioneerd moeten zijn voor alle uren die ze werken (en niet slechts voor een deel van de tijd, zoals nu het geval is). Ze moeten zich houden aan het Nationaal akkoord artsen-ziekenfondsen en zich verbinden tot het respecteren van de referentietarieven die in de overeenkomst zijn vastgelegd voor al hun consultaties.
  • We limiteren het bedrag dat patiënten moeten betalen voor consulten of onderzoeken. Onder het systeem van derdebetalersregeling regelt het ziekenhuis dat artsen rechtstreeks door de mutualiteiten worden betaald.

Drie. Voldoende centra voor geestelijke gezondheidszorg

• We investeren in centra voor geestelijke gezondheidszorg en streven ernaar de wachtlijsten voor toegankelijke psychotherapie weg te werken.
  • We zijn voor het decommunautariseren van geestelijke gezondheidszorg. Nederlandstalige verzorgers moeten voor Franstalige patiënten kunnen zorgen en omgekeerd.
  • We besteden speciale aandacht aan mensen die het het moeilijk vinden om een psychotherapeut te raadplegen, bijvoorbeeld door ervaringsdeskundigen en interculturele bemiddelaars in te schakelen.
  • We breiden de proefprojecten tussen medische centra en centra voor geestelijke gezondheidszorg uit, waardoor psychologen op ad-hocbasis consultaties kunnen houden in medische centra. We maken deze samenwerking structureel.

Vier. We laten niemand achter

• Als onderdeel van ons streven om de eerste lijn te versterken, pleiten we ervoor om op middellange termijn alle patiënten in dezelfde eerste lijn te integreren, ongeacht hun verblijfplaats of sociale situatie.
  • Vandaag past elk OCMW zijn eigen beleid toe voor de toegang tot zorg voor zijn begunstigden. We hebben een uniform beleid nodig voor alle OCMW's in Brussel, gebaseerd op de beste praktijken. Om een effectieve toegang tot de eerste lijn te garanderen, eisen we dat alle Brusselse OCMW's de gezondheidskaart gebruiken. Met deze gezondheidskaart hoeven patiënten niet langer een aanvraag of toestemming te vragen aan het OCMW voor alle prestaties en geneesmiddelen en hoeven ze de gezondheidskosten niet langer zelf te betalen (die worden gedekt door het OCMW).
  • De procedure voor dringende geneeskundige hulp (DGH)
    moet worden vereenvoudigd. Procedures moeten worden geharmoniseerd voor zorgvragers, maatschappelijk werkers en zorgverleners.

Vijf. Proactieve zorgdiensten op maat voor LGBTQIA+ mensen

• We geven meer informatie over centra voor snelle screening op seksueel overdraagbare aandoeningen (centra voor gezinsplanning of wijkgezondheidscentra).
  • Informatie over PrEP (preventieve behandeling tegen hiv) moet worden verspreid onder gezondheidswerkers en het publiek.
  • De preventiedienst van de gemeente moet een actieve rol spelen in informatie-, bewustmakings- en screeningscampagnes voor de infecties die LGBTQIA+-personen het meeste treffen.
  • Er moet rekening worden gehouden met de specifieke behoeften van LGBTQIA+-senioren op het gebied van medische en sociale ondersteuning, thuiszorg en verpleeghuiszorg.

Zes. Een gezond dieet

• We creëren kwaliteitsvolle kantines in scholen en lokale overheidsdiensten (crèches, tehuizen), met gezonde, biologische en goedkope voeding.
  • We weigeren partnerschappen aan te gaan met multinationals zoals Sodexo en waar mogelijk houden we onze keukendiensten intern.
  • We organiseren buurtbanketten: gezellige buurtevenementen met lokale kwaliteitsvoeding om goede culinaire praktijken te promoten, sociale banden te creëren en een gemeenschapsgevoel en lokale democratie te creëren.