Een gemeente met gezonde financiën

Eén. Degenen met de meeste middelen prioritair laten bijdragen

• We verbinden ons ertoe geen nieuwe belastingen te heffen op werknemers en huishoudens. Zo stoppen wij bijvoorbeeld de verhoging van de parkeertarieven en van de onroerendgoedbelasting (+17% tijdens de laatste legislatuur). We indexeren de BeHome gemeentepremie. We handhaven het automatische karakter hiervan: Dit was een van onze eisen, omdat de oorspronkelijke bonus slechts een miniem aantal huishoudens ten goede kwam. Onze vlaggenschipprojecten die het nodig hebben, zullen enkel worden gefinancierd door nieuwe inkomsten die de grote bedrijven of de grootste vermogens treffen.
  • We zullen het stelsel van belastingen en controles op commerciële AirBnb's en co-living opvoeren. Deze zeer lucratieve vastgoedactiviteiten worden nu onderbelast en zijn het nieuwe eldorado voor financiële investeringen geworden.
  • We zullen niet alleen de belastingtarieven op grote kantoren verhogen, maar ook op leegstaande ruimtes en gebouwen, en op commerciële parkeerplaatsen. Daarnaast schaffen we de vrijstelling af voor parkeerplaatsen in commerciële parkeergarages die worden "verkocht" aan omwonenden: deze ruimtes worden immers verhuurd voor ongeveer 130 euro per maand, wat dus een nieuwe commerciële activiteit is die niet mag worden vrijgesteld. Bovendien is dit systeem van stimulansen voor bedrijven volstrekt inefficiënt: In 2022 betrof het slechts 75 plaatsen.
  • We moeten vechten om de belastingen van de grote winkelketens die in het Zuidstation gevestigd zijn te innen. Die profiteren ten onrechte van een belastingvrijstelling gelinkt aan hun locatie in een openbaar gebouw. Het geschatte tekort voor de gemeente bedraagt 500.000 euro. We zetten ook onze strijd voort om ervoor te zorgen dat GSM-masten naar behoren worden belast.

Twee. Intelligente en progressieve belastingen, geen forfaitaire taksen

• We passen forfaitaire belastingen zoveel mogelijk aan om meer progressiviteit te introduceren.
  • Financiële sancties moeten redelijk zijn. Het doel is niet om bewoners te ruïneren, maar om recidivisten te straffen. We zijn eerder van plan om educatieve sancties te gebruiken voor wangedrag (openbare netheid, nachtlawaai enz.)

Drie. Extra ademruimte voor lokale overheden die investeren in de toekomst

• De fundamentele hefbomen om lokale overheden tegemoet te laten komen aan de behoeften van hun inwoners, liggen vaak op regionaal en federaal niveau. We zullen strijden voor een eerlijke en solidaire herfinanciering van de gemeenten, en daarbij rekening houden met de prioritaire sociale uitdagingen van elke gemeente.
  • We zullen aandringen op de afschaffing van fiscale achterpoortjes waardoor vastgoedontwikkelaars geen registratierechten hoeven te betalen. We pleiten ook voor een fundamentele herziening van het systeem van stedenbouwkundige vergunningen om de bouw van meer woningen en openbare voorzieningen in grote particuliere bouwprojecten verplicht te stellen.
  • We zijn voorstander van het verhogen van de progressiviteit van de personenbelasting en ook de onroerende voorheffing progressief te maken.  Zodoende zullen gemeentelijke opcentiemen degenen met de meeste middelen zwaarder treffen (multi-verhuurders, grote bedrijven), en kunnen ze voor anderen worden verlaagd.
  • We zullen een aantal gewestelijke regels bestrijden die grote bedrijven bevoorrechten, zoals de regels die Brusselse gemeenten nu beletten om een eigen belastingsbeleid op te zetten of om de "drijfkracht" te belasten, terwijl voorheen grote productieve bedrijven in hun gebied niet werden ontzien.
  • We zullen blijven pleiten voor een belasting op overwinsten, een miljonairstaks, maar ook voor de globalisering van inkomens. Zo zal voor de personenbelasting rekening worden gehouden met inkomsten uit vermogen en zullen de door de gemeenten geïnde toeslagen eerlijker worden.
  • We willen het Europees stelsel van de economische rekeningen ESER 2010 herzien die investeringen in de weg staan. We willen een beweging van Europese steden op gang brengen om de Europese bezuinigingsverdragen aan te vechten.
  • Wij bepleiten dat Belfius vervelt tot een echte publieke bank 2.0, ten dienste van de bevolking, de gemeenten en hun investeringen, evenals de investeringen die nodig zijn om de ecologische transitie te realiseren (hernieuwbare energie, isolatie van gebouwen, enz.).