Een gemeente zonder discriminatie

Eén. Een uitgebreid "nultolerantie"-actieplan tegen racisme en discriminatie

• We organiseren "anti-discriminatietests", prioritair gericht op de woning- en arbeidsmarkt. Deze tests hebben betrekking op racisme en discriminatie op basis van sekse, geslacht of seksuele geaardheid.
  • We hanteren een nultolerantiebeleid tegenover racisme, seksisme en discriminatie bij de politie. We creëren een groene lijn voor iedereen die misbruik, intimidatie of discriminerend gedrag van politieagenten tegenover collega's of de bevolking wil melden.
  • We bieden intensieve vorming voor gemeente- en politiepersoneel op het gebied van respect voor diversiteit en uitwisseling van culturen. We willen deze "nultolerantie" toepassen in openbare en administratieve diensten. Hetzelfde geldt voor de politieke verantwoordelijken.
  • We introduceren het plan "Gemeenten zonder racisme" waar de PVDA voor heeft gestemd en zorgen er in het bijzonder voor dat Sint-Gillis zich aansluit bij ECCAR, de internationale coalitie van steden tegen racisme. Dit is een initiatief van UNESCO om goede politieke ervaringen uit te wisselen in de strijd tegen racisme en discriminatie.

Twee. Een gemeente waar iedereen meetelt

• We leggen de nadruk op de ontwikkeling van openbare diensten (OCMW, sociale huisvesting, werkgelegenheid, kwaliteitsonderwijs, medische centra met gratis zorg, enz.) als sleutel om de concurrentie binnen de werkende klasse te stoppen.
  • Officiële communicatie en communicatie in de openbare ruimten moeten de diversiteit van de gemeente weerspiegelen en alle doelgroepen omvatten. Procedures en formulieren zijn inclusief.
  • We ontwikkelen ontmoetingen rond echt populaire diversiteitsprojecten in scholen, openbare woningen en wijken.
  • We lanceren bewustmakingscampagnes die een positief beeld van immigratie schetsen. We zorgen ervoor dat de verbintenissen die de gemeente heeft aangegaan om de openbare ruimten te dekoloniseren, geen dode letter blijven.
  • We moedigen zoveel mogelijk de mensen aan om deel te nemen aan het democratische debat. In het bijzonder door niet-Belgen met stemrecht aan te moedigen om zich als kiezer te laten registreren voor de verkiezingen.

Drie. De verschillende religieuze en culturele gemeenschappen actief betrekken

• De vrijheid van godsdienst en eredienst die in de wet is vastgelegd, moet ook effectief zijn.
  • Het verbod op het dragen van de hoofddoek op het werk en in het onderwijs moet worden opgeheven, vooral omdat het in de praktijk hoofdzakelijk moslimvrouwen betreft. Dit verbod is onrechtvaardig en remt de professionele integratie en sociale emancipatie.
  • We pleiten voor een actief en egalitair intercultureel beleid, met gepaste plaatsen in de openbare ruimten voor de verschillende traditionele of religieuze feesten.
  • We willen een dialoog tussen alle gemeenschappen organiseren, we willen ze erbij betrekken op organisatorisch niveau en we willen zoveel mogelijk vertrouwen op de mensen die bruggen bouwen tussen culturen.

Vier. Leren om de verschillen te respecteren en actie ondernemen tegen pesterijen

• Respect voor verschillen kun je leren. Scholen hebben de taak ervoor te zorgen dat elk kind de verschillen van anderen respecteert en zelf ook gerespecteerd wordt. Elk kind heeft het recht om zich veilig en geborgen te voelen. Geen enkel kind zou mogen worden uitgesloten of gepest vanwege de afkomst, het geslacht of omdat het maar één moeder of twee vaders heeft.
  • Niet geaccepteerd worden omdat je anders bent, kan een negatieve invloed hebben op het welzijn van leerlingen. Pesterijen kunnen zelfs leiden tot zelfmoord. Op onze scholen leren we voor elkaar te zorgen. We voeden op tot verdraagzaamheid. We creëren veilige ruimten waar leerlingen kunnen praten over hun verschillen, relaties en emoties, zonder bang te hoeven zijn om veroordeeld of afgekeurd te worden.
  • Cursussen moeten inclusief en actueel zijn om de realiteit van de samenleving beter te weerspiegelen. Dit varieert van de voorbeelden die in de les worden gegeven tot de inhoud van de cursus en de formulering van de oefeningen.
  • We steunen leerlingenprojecten die het bewustzijn tegenover alle vormen van discriminatie en geweld willen vergroten.

Vijf. Een meertalige gemeente

• We ontwikkelen tweetalig onderdompelingsonderwijs. Tweetalig onderwijs werkt, ongeacht de moedertaal van de leerlingen; het verbetert het academisch niveau en vergemakkelijkt het leren van andere talen in de toekomst.
  • We versterken de samenwerking tussen Franstalige en Nederlandstalige culturele centra wat betreft het gebruik van infrastructuur, technische uitrusting en programmering.
  • We garanderen tweetaligheid in overheidsdiensten door cursussen aan te bieden voor het personeel tijdens de werkuren.
  • Om bruggen te bouwen, verbeteren we de meertalige communicatie met de bewoners over Franstalige en Nederlandstalige culturele activiteiten.